Brněnský sbor uvedl Franzovu operu

23. dubna 2009 v 7:00 | Radmila Hrdinová
V rámci oslav 30. výročí založení sboru Ars Brunesis Chorus se v sobotu v brněnské Redutě konala světová premiéra opery Vladimíra Franze Údolí suchých kostí, věnovaná jubileu tělesa, jež od roku 1997 realizovalo jeho četné a interpretačně náročné oratorní projekty.

Opera-oratorium si formálně pohrává s evokací baroka, jemuž se sbor přednostně věnuje, ovšem se soudobým hudebním jazykem. Téma nalezl Franz s libretistou Rostislavem Křivánkem ve Starém Zákoně (Ezechiel 37), kde Hospodin vyzývá proroka Ezechiela, aby na důkaz jeho moci oživil suché kosti. Autoři proměnili biblický příběh v podobenství o krizi víry prolnuté motivy soudobého uctívání konzumu, zmatení jazyků i hodnot.

Ve Franzově hudbě lze zaslechnout nejen názvuky barokních postupů, ale i arabské hudby, soudobé taneční rytmy a dokonce směs citací z evropských "hitů" od Rossiniho, Verdiho přes Wagnera až k Beethovenově Ódě na radost. Od barokního oratoria odlišuje Údolí míra filozofické skepse a sebeironie i dynamika moderního, nedostatkem času i pokory strádajícího světa.

V dvojím provedení opery během večera se ve vynikající formě předvedl zvláště omlazený Ars Brunensis Chorus, ale i čtveřice sólistů: Tomáš Král (Ezechiel), Jan Šťáva (Bůh), Zora Jandová (Šemzachaj) a Markéta Cukrová (Šemuel) a orchestr pod taktovkou sbormistra brněnského sboru a dirigenta Dana Kalouska. Umně rozpohybovanou inscenaci vytvořila režisérka Linda Keprtová a choreograf David Strnad.

Byla to zkrátka mimořádná událost, o to nepochopitelnější je postoj brněnského Národního divadla, jež světovou premiéru Franzova díla přešlo s naprostou nevšímavostí, dokonce ji neuvedlo ani na plakátech Reduty. Ten večer se totiž nehrálo.

Radmila Hrdinová, Právo, 21.4.2009
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama