Červen 2010


Chatujte s výtvarníkem, hudebním skladatelem, pedagogem, zkrátka renesančním člověkem Vladimírem Franzem v pořadu Dobré ráno na programu ČT1

11. června 2010 v 22:46 | ceskatelevize.cz
norinka: ahojky mohla bych se zeptat kolik písní s te složil
Vladimír Franz: V dobách, když jsme měli svoje divadlo, když jsem pro jeho potřeby složil okolo stovky písní, to víte studentský život.

osvald šíma: Jakou ceskou skupinu z poslednich dvaceti let mate nejradsi?
Vladimír Franz: Přestože některé lidi z tohoto oboru znám, popovou hudbu neposlouchám. Osobně si vážím Romana Holého.

Hedvika: Vážený pane Franci, chtěla bych se Vás zeptat, zda není trochu přehnaný Váš zjev,mám na mysli tetování, myslím si, že si potřebujete zřejmě dokázat, že jste jiný anebo jak se jednoduše říká, zvednout si sebevědomí. Zajímalo by mě, zda máte potetované celé tělo a co Vás k tomu fakt vedlo. Děkuji za případnou odpověď. Hedvika
Vladimír Franz: Milá Hedviko, v zemi, kde by poloviny politiků za normálních okolností podléhala hrdelnímu soudu, za to s jakým klidem a grácií rozkradli tento stát, což Vám připadá normální? A já bych se neustále měl někomu omlouvat za zvolený design? Kroťtě skrytou xenofobii.

Marlen: Hezke rano p.Franz.Opravdu hezke:) kdy tak brzy rano Vas posloucham -to co rikate je balsam pro mou dusi.Jsem na materske a ten blabol ktere se ke mne dostava s TV je neunosny.Je skoda,ze ramec toho "kafickoveho"poradu nedava Vam vice prostoru.Mate nejake prednasky nebo seminare kde slo by se toho dovedet vice od Vas?Moc Vas zdravim a preji hodne radosti a zdravi.Omlouvam se za svoji cestinu:)
Vladimír Franz: Zdravím Vás, učím dějiny hudby, hudební dramaturgii a estetiku na Akedemii muzických umění.

Honza Gryz: Dobrý den pane franzi,také souhlasite s tím že umění by melo být o hledání novych zpusobů vnímání světa,než o prohlubování vydělečneho?
Vladimír Franz: Umění je vždy o poznávání světa a toto poznávání si diktuje prostředky způsobů poznávání. Setrvávání na dosaženém je však stejný nesmysl jako bezuzdné hledání za každou cenu.

luki: jakou píseň máte nejméně nerad od skupiny Dunaj?
Vladimír Franz: Osobně se přiznám, že jsem se k poslechu skladeb této skupiny nedostal, vím však, že setkání s Vladimírem Václavkem, který mi nahrával basovou kytaru do hudby k filmu Kamenný most, bylo nesmírně příjemné a inspirující.

Honza Gryz: Pane Franzi mylsim že "dotaz" paní hedviky byl mimo,učíte-li estetiku mohl byste mi sdělit váš názor na pana knižáka a ringo Čecha?Rád bych si jej porovnal se svým nazorem Vzdělanec / skorovzdělanec
Vladimír Franz: Milan Knížák má ve zvyku formulovat své názory bez obalu. Zároveň je člověkem, který se snaží pojmenovat jevy tohoto světa nejrůznějším způsobem, někdy úspěšně někdy méně. MK je osobností superlativní v dobrém i špatném slova smyslu, což v době, kde je preferována spíše průměrná způsobnost, což je docela svěží. Ringo Čech je člověkem, který má dar vytvářet hity.

Martin: Dobrý den, jaká výstava vás v poslední době okouzlila a kterou mi tak můžete doporučit?
Vladimír Franz: Myslím, že zajímavá výstava se otvírá dnes v jízdárně Pražského hradu, kde vystavuje své nejnovější obrazy Jiří George Dokoupil.

Markéta: Dobré ráno, chtěla jsem se zeptat, co zajímavého vás čeká v nejbližší době? Děkuji a přeji ať se vám daří
Vladimír Franz: Žiji přípravou skladby pro Českou filharmonii. Skladba se bude jmenovat Radobýl a je na počest dvoustého výročí K. H. Máchy. Nyní očekávám premiéru Nebezpečných vztahů v Hradci Králové a připravu Radůze pro Turčianský Martin.

Lída a Boža z Rychnova n.Kn.: Co Tě přinutilo tak brzy vstávat??
Vladimír Franz: Smysl pro zodpovědnost a pokročilý věk. A co Vás?

Ondřej: Krásné ráno pane Franzi. Smím-li se zeptat, zeptám se. Posloucháte heavy metal? a co říkáte na názor, že má hodně společného s vážnou a klasickou muzikou? a posloucháte-li heavy metal, kterou skupinu máte nejradši? :) moc děkuji za odpověď :)
Vladimír Franz: Za a) neposlouchám heavy metal b) heavy metal je založený na jednoduchém pádném opakování, klasická hudba naopak je založená na permanentním vývoji a vytváření variační následnosti v tematické práci. Čili společně mají asi jako hraný film vůči videoklipům, což ovšem neznamená, že bych prostředky metalu, vyžádá-li si to situace v konkrétní skladbě, nemohl využít.

Kateřina z Brna: Jak vnímáte současnou mediální propagaci designu, hlavně designu bydlení, které nám jako výzdobu bytu nabízí samolepky a podobné "náhražky" za umění
Vladimír Franz: To máte stejný jako s bulvárem, otázka je, jak co chci přijmout. Nemá cenu bědovat nad záplavou špatného, větší smysl má věnovat energii na propagacidobrého.

Dominika: Dobrý den, musím napsat, že Vás "žeru" od přednášky na FUUD v Ústí. Sice byla o hudbě, která se u mě míjí účinkem (nezavrhujte mě, nemůžu za to), ale seděla jsem tam s otevřenou hubou (doslova). Už jsem to možná četla v nějakém rozhovoru s Vámi, ale mohl byste to pro mě zopakovat? Je těžké se takhle krásně otevřít světu=všemu? A nebát se. Učil jste se to dlouho? Pomohla Vám nějaká událost? Sakra, už radši končím, ale ptala bych se celý den... Jo, do kolika tu budete?!
Vladimír Franz: Vstřbávat a vzdělávat se je povinností na celý život, neboť nezávisle na situaci či době, čím více člověk uvažuje ve vědomí souvislostí a čím více manuálně umí, tím svobodnější, je to nekončící práce.

Majka Bartošková: Dobré ráno pane Franzi, srdečně zdravím, můžu prosím znát Váš názor na besedy o výtvarném umění a hudbě v hromadných sdělovacích prostředcích, pakliže někde probíhají a Vy se v nich "vyskytujete", můžete sdělit kde? Velmi by mě zajímaly Vaše názory na různé druhy současného umění a vůbec Vaše názory na různá témata.Teď jako důchodkyně s možností užít si volný čas pro sebe bych to považovala jako velice zajímavé. Ještě jednou zdravím, přeju hodně zdravíčka a tvůrčích nápadů. Majka
Vladimír Franz: Takových besed není nikdy dost, bohužel probíhají zcela náhodně mimo jakoukoliv koncepci. Nabízeli mi například pravidelně psát fejetony na toto téma do Reflexu, po Vánocích vyšel Jiří Trnka, ale vzbudilo to nevoli různých kolegů, takže nic.

honzaskala.1@seznam.cz: Ahoj Vláďo.Měl jsem Army schop na Plzenské.Zdravím Tě.
Vladimír Franz: Taky tě zdravím

Záznam chatu z úterý 2. března 2010

V knize Země strašidel si živly chrání své válkou zničené území

11. června 2010 v 22:39 | Novinky.cz
Nakladatelství Barrister&Principal vydalo prvotinu Rostislava Křivánka s názvem Země strašidel a nejedná se o pohádkovou knížku pro děti. Zčásti autobiografický příběh pojednává o autoru a děvčátku, již spolu putují po válkou zpustošené zemi. Nevíme, zda se jedná o Čečnu, či Balkán, dopady jsou však stejné...

Text provázejí naivní ilustrace známého výtvarníka a hudebního skladatele Vladimíra Franze, který je generačním souputníkem a dlouholetým Křivánkovým spolupracovníkem. Zároveň vzniká podle knihy filmový scénář, na kterém autor spolupracuje s režisérem Jiřím Hanychem.

Erik a Marlene

Spokojený hrdina Erik odjíždí z relativně klidného Česka do země, odkud pocházela jeho babička. Země patnáct let zmítané neustálými válečnými konflikty, až zůstala totálně zničená. Bez obyvatel, bez vesnic, bez ničeho. Zůstala pouze strašidla...
V jedné chalupě hrdina potkává asi jedenáctiletou holčičku Marlene, která jako zázrakem jediná běsnění "Bajců" - okupantů přežila a přežívala například na trávové polévce a chlebu z mechu. Přežila za cenu rozumu a života prožitého jen za války, kdy jí nikdo nezůstal a ona vlastně žije ve svém fiktivním, vysněném, magickém světě.

Strašidla obývají mysl i zemi
Do tohoto světa strašidel, kteří obývají lesy i zpustošenou zemi, bez větších potíží zapadne i Erik a spolu s Marlene, jíž vysvětlí, že válka opravdu skončila, se vydávají vyhledat dívčina dědečka, pana Profesora. Ten jí v raném dětství dal nad poměry obdivuhodné vědomostní základy (dívka zná americké prezidenty, Prahu, operu) a zároveň ji naučil dodržovat pravidla pro přežití.

Erik je dokonce v jistém smyslu jakýmsi mým alter egem.
"Mnohé linie románu jsou autobiografické, Erik je dokonce v jistém smyslu jakýmsi mým alter egem a jestliže označuji tenhle příběh za iniciační, je to proto, že iniciován jím byl nejen hrdina, ale i já sám. Doufám, že je tu mnoho témat.
Pro mě osobně je nejsilnější a nejaktuálnější téma živlů jako bytostí, které jsou opatřeny vůlí. V době globálního vědomí ničivých záplav, zemětřesení, vichřic a lesních požárů je myšlenka, že živly si své území chrání podobně jako zvířata, docela nasnadě. Často dostávám otázky, kde se příběh odehrává, kdo jsou Bajcové, zda jde o Balkán nebo Čečnu...
Odpovídám vždycky stejně - není to podstatné. Není to tam a je to kdekoli. Lidská nesnášenlivost je planetární. Tak jako tak jde jen o rámec příběhu dvou lidí, kteří putují krajinou, kterou lidé opustili a stali se tu nevítanými vetřelci," říká o knize její autor.

Hodnocení: 95 %

Karolina Zarzycká, Novinky, 8.6.2010

Vladimír Franz předal České filharmonii partituru skladby "Radobÿl"

11. června 2010 v 22:33 | web České filharmonie
Ředitel České filharmonie Václav Kasík v úterý 1.6. v Rudolfinu slavnostně převzal skladbu předního současného skladatele, výtvarníka a pedagoga Vladimíra Franze "Radobÿl", kterou umělec složil na objednávku České filharmonie. Hudební opus inspirovala osobnost básníka Karla Hynka Máchy, jehož 200.výročí narození si letos připomínáme.

Premiéra skladby Vladimíra Franze zazní v České filharmonii 4.11.2010 na koncertu k 200. výročí narození Karla Hynka Máchy. Na programu budou také dvě neznámé skladby významných českých autorů - J. B. Foerstera a V. Nováka.
  
partitura

Jak vznikla Vaše nová skladba, kterou si Česká filharmonie u Vás objednala?
Pan dramaturg Pavel Petráněk mě požádal o napsání skladby k příležitosti 200. výročí narození Karla Hynka Máchy.
Karel Hynek Mácha mi je velice blízký. Vím, co to je chodit českou krajinou. Znám každý kopec, jeho podloží, jaké jsou tam kytky. V tomto si s Máchou rozumím a cítím s ním jakési souznění.
Každá generace na něj nahlížela různě. Z dnešního pohledu by to byl v podstatě "pankáč". Tvůrčí typ, trošku blázen s dobrou fyzičkou - došel pěšky až do Benátek.
Mácha vyhledával zvláštní místa s patogenními zónami. Například Kokořínsko nebo Housecko. Houska je magické místo, nad kterým se jakoby snáší černý mrak a Mácha tam byl furt.
Další, kdo obcházel podobná místa, byl Richard Wagner. Vždyť to byl on, kdo prohlásil: "Milešovka zůstane navždy v mém srdci." Není nemožné, že se sešli.


Proč jste nazval skladbu "Radobÿl"?
Skladba je nazvaná podle vrchu v českém Středohořím, který měl Mácha velmi rád. V neděli 23. října 1836 si Karel Hynek Mácha z vrchu Radobýlu, kde upravoval svou poslední báseň Cesta z Čech, všiml požáru dole ve městě. Při obětavém hašení se nalokal vody, jež mohla být zdrojem jeho pozdějšího infekčního onemocnění. 
V útrobách vrchu Radobýl měli Němci továrnu. Je to taková křižovatka určitého rozhodnutí. Chtěl jsem se vyhnout Máchovu Máji, který je, kromě úvodu, nezhudebnitelný. Máj je absolutní věc, které hudba nepomůže.
Tím jsem si rozvázal ruce, aby vznikla věc, do které proniká příroda a bláznovství. Je to pronikání, o které usiluji i v obrazech. Člověk, příroda, vše je jedna věc. Prostupování pozemského a nebeského, které vytváří energetický uzel.
Přehlasované ÿ ve slově Radobÿl vyjadřuje archetipálnost a fundamentálnost, i jakousi tajemnost místa, které je tak trošku divné.


Můžete nám říct něco k dílu samotnému? Jak dlouho jste ho skládal? Hledal jste inspiraci dlouho?
Skladba dodržuje obrysy sonátové formy. Je to patnácti minutová hudební báseň pro velký orchestr. Tematika je odvozená ze dvou subjektů:
M Á C H A
B Ě H - vyjadřující běh, energii.
Skladbu jsem měl v hlavě už někdy od února. Psaní partitury trvalo tři neděle.
Partitura má dvacet devět stránek. Je psaná rukou, což je v dnešní době, kdy skladatelé používají počítač, ojedinělé.
Dokončil jsem ji 29. 5. Na konci si můžete přečíst slova "29. 5. 2010 díky Bohu, Praha -Dožice - Praha (ukončeno přesně 75 let od úmrtí Jos. Suka)".
Slova "díky Bohu" vyjadřují úlevu, že jsem skladbu dokončil. A dokončil jsem ji přesně v den, možná i hodinu, výročí úmrtí Josefa Suka.