Vladimír Franz předal České filharmonii partituru skladby "Radobÿl"

11. června 2010 v 22:33 | web České filharmonie
Ředitel České filharmonie Václav Kasík v úterý 1.6. v Rudolfinu slavnostně převzal skladbu předního současného skladatele, výtvarníka a pedagoga Vladimíra Franze "Radobÿl", kterou umělec složil na objednávku České filharmonie. Hudební opus inspirovala osobnost básníka Karla Hynka Máchy, jehož 200.výročí narození si letos připomínáme.

Premiéra skladby Vladimíra Franze zazní v České filharmonii 4.11.2010 na koncertu k 200. výročí narození Karla Hynka Máchy. Na programu budou také dvě neznámé skladby významných českých autorů - J. B. Foerstera a V. Nováka.
  
partitura

Jak vznikla Vaše nová skladba, kterou si Česká filharmonie u Vás objednala?
Pan dramaturg Pavel Petráněk mě požádal o napsání skladby k příležitosti 200. výročí narození Karla Hynka Máchy.
Karel Hynek Mácha mi je velice blízký. Vím, co to je chodit českou krajinou. Znám každý kopec, jeho podloží, jaké jsou tam kytky. V tomto si s Máchou rozumím a cítím s ním jakési souznění.
Každá generace na něj nahlížela různě. Z dnešního pohledu by to byl v podstatě "pankáč". Tvůrčí typ, trošku blázen s dobrou fyzičkou - došel pěšky až do Benátek.
Mácha vyhledával zvláštní místa s patogenními zónami. Například Kokořínsko nebo Housecko. Houska je magické místo, nad kterým se jakoby snáší černý mrak a Mácha tam byl furt.
Další, kdo obcházel podobná místa, byl Richard Wagner. Vždyť to byl on, kdo prohlásil: "Milešovka zůstane navždy v mém srdci." Není nemožné, že se sešli.


Proč jste nazval skladbu "Radobÿl"?
Skladba je nazvaná podle vrchu v českém Středohořím, který měl Mácha velmi rád. V neděli 23. října 1836 si Karel Hynek Mácha z vrchu Radobýlu, kde upravoval svou poslední báseň Cesta z Čech, všiml požáru dole ve městě. Při obětavém hašení se nalokal vody, jež mohla být zdrojem jeho pozdějšího infekčního onemocnění. 
V útrobách vrchu Radobýl měli Němci továrnu. Je to taková křižovatka určitého rozhodnutí. Chtěl jsem se vyhnout Máchovu Máji, který je, kromě úvodu, nezhudebnitelný. Máj je absolutní věc, které hudba nepomůže.
Tím jsem si rozvázal ruce, aby vznikla věc, do které proniká příroda a bláznovství. Je to pronikání, o které usiluji i v obrazech. Člověk, příroda, vše je jedna věc. Prostupování pozemského a nebeského, které vytváří energetický uzel.
Přehlasované ÿ ve slově Radobÿl vyjadřuje archetipálnost a fundamentálnost, i jakousi tajemnost místa, které je tak trošku divné.


Můžete nám říct něco k dílu samotnému? Jak dlouho jste ho skládal? Hledal jste inspiraci dlouho?
Skladba dodržuje obrysy sonátové formy. Je to patnácti minutová hudební báseň pro velký orchestr. Tematika je odvozená ze dvou subjektů:
M Á C H A
B Ě H - vyjadřující běh, energii.
Skladbu jsem měl v hlavě už někdy od února. Psaní partitury trvalo tři neděle.
Partitura má dvacet devět stránek. Je psaná rukou, což je v dnešní době, kdy skladatelé používají počítač, ojedinělé.
Dokončil jsem ji 29. 5. Na konci si můžete přečíst slova "29. 5. 2010 díky Bohu, Praha -Dožice - Praha (ukončeno přesně 75 let od úmrtí Jos. Suka)".
Slova "díky Bohu" vyjadřují úlevu, že jsem skladbu dokončil. A dokončil jsem ji přesně v den, možná i hodinu, výročí úmrtí Josefa Suka.

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama