Kdopak by se mloků bál? Jsou přece náš kapitál!

13. ledna 2013 v 10:24 | Radmila Hrdinová / Právo
Nestává se často, abychom byli svědky světové premiéry české opery. Franzovo dílo čekalo na uvedení sedm let, ale za tu dobu nezestárlo, protože není nikterak novátorské ani módní, ale ve své formě i jazyku záměrně navazuje na tradiční operu 20. století.

Jeho hudba je eklektická, ale motivicky důmyslně propracovaná, skladatel umí napsat velké sbory i záměrně primitivní písničku, parodii muzikálu i symfonicky hutnou plochu, přičemž celku při vší formální diverzitě nelze upřít emotivní působivost a posluchačskou přitažlivost.

Problém díla tkví v libretu Rostislava Křivánka, jež se Čapkovou katastrofickou vizí ohrožení lidské civilizace jen volně inspiruje. Z galerie Čapkových postav zbyl jen námořník Jensen a mloci, kteří již vstupují do otevřeného konfliktu s lidmi. Přibyl poněkud otřepaný milostný příběh Freda a Minnie, zasazený do prostředí naftařského městečka.

Libreto ale není příliš dramaticky nosné a skutečnost pojmenovává často příliš popisným či didaktickým způsobem. Jazykovou hravostí a vtipem z něho výrazně vystupují tři songy z pera Jiřího Suchého.

Největší problém je ale inscenace, která se s Franzovým dílem dost výrazně míjí. Stačí zalistovat libretem otištěným v programu. Jeviště zbytečně zatěžkané masivní scénografií zalidňují bezvýrazné postavy v kostýmní všehochuti pohybující se v operáckých šaržích, prakticky nulová práce se sborem, to vše svědčí o tom, že režisér David Drábek si s operním tvarem nevěděl vůbec rady. Nepovedlo se mu odlišit parodické momenty od vážně míněných, parodie muzikálu i reklam je zoufale nenápaditá, naftařská slavnost trapně nudná. Co hůře, nedokázal dát mlokům jakoukoli tematizovanou podobu, zůstal u "roztomilých" zvířátek se svítícíma očima, jež stereotypně vylézají z lóže a na jevišti se jen bezmocně vrtí.

Nejsou ani hrozivou masou, ani inertní přírodní silou, jsou prostě jen nijací. A navíc se zcela vytratila podstatná pointa, že mloci jsou vlastně zkázonosným lidským výtvorem.

Ještěže jsou tu velmi dobré výkony sólistů, po pěvecké stránce i sboru, a především precizní nastudování dirigenta Marka Ivanoviće. To vše je obdivuhodné a napovídá, že v jiné jevištní podobě by měla Franzova opera šanci aspirovat na událost sezóny.

Hodnocení 60 %

Radmila Hrdinová, Právo, 12. 1. 2013
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama