RECENZE: Dny soudobé hudby 2014 (Cantus)

26. března 2015 v 5:55 | Jiří Kolář / Cantus
(...)
Zalouženým vyvrcholením prvé poloviny koncertního programu se stala pražská premiéra díla Vladimíra Franze (1959) Mládenci v peci ohnivé pro sbor, bicí ad lib., varhany a vypravěče na vlastní libreto na námět z knihy Danielovy. Toto kapesní oratorium, říká autor, vzniklo z podnětu mezinárodního festivalu sborového zpěvu Bohemia Cantat 2007. S ohledem na specifický charakter festivalu, na němž se setkávají profesionální i neprofesionální zpěváci, bylo nutno počítat i s jistým omezením technických možností skladby, ale tak, aby nebyla - co se výrazu i celkového vyznění týče - jakkoli dotčena. Zároveň bylo třeba, byť nenásilně, dodržet linii instruktivnosti - zpěváci se hravou formou seznámili s různými principy a způsoby sborového zpěvu - např. chorálem, kánonem, témbry, rytmickým skandováním, aleatorikou vázanou, volnou atd. Skladba postavená na dramaturgickém principu nesměšování informace s jejím emotivním vyzněním, je lapidárním "nedělním" převyprávěním starozákonního příběhu, s vloženou vsuvkou (rozšířením perspektivy) v podobě novozákonního Lutherova textu. Dílo je vlastně apokryfem, jehož poselstvím se stává varování, že nikoli víra, nýbrž fanatismus v jakékoli podobě - radikální polohy nejrůznějších náboženství nevyjímaje - byl, je a bude jednou z nejčastějších příčin neštěstí v historii lidstva. Sugestivní dirigent Standa Mistr dokázal s Pražskými pěvci, kteří si skladbu skutečně vychutnali, s vynikající varhanicí Jiřinou Dvořákovou Marešovou a hráčkou na bicí nástroje Markétou Mazourovou, i s aktivním zapojením publika, působivě a stylově vyjádřit veškeré hudební polohy skladby i její dějovou dramatičnost.
(...)

Závěrečný sborový koncert jubilejního 25.ročníku festivalu Dny soudobé hudby 2014, Jiří Kolář, Cantus 1/2015

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.