Srpen 2017


ROZHOVOR: Vladimír Franz a Ida Saudková prozradili více o výstavě v Semilech

12. srpna 2017 v 17:03 | Petr Ježek / NašePojizeří.cz
Až do konce prázdnin probíhá v prvním patře semilského muzea výstava Idy Saudkové a Vladimíra Franze. Oba autoři byli osobně přítomni v pátek 30. června na vernisáži a s odstupem vám s nimi přinášíme dva krátké rozhovory.

Jako první odpovídal na otázky Vladimír Franz:

Jak jste prováděl výběr děl na tuto výstavu?

Jedná se o intimní prostor, letní výstavu. Převažují obrazy květin, které si člověk sám vypěstuje ve formě obrazů i akvarelů. Kromě tohoto cyklu jsou zde zachycena i poutní místa z cyklu Chvála barvotisku a na doplnění dvě věci z 80. tých lel a jedna ještě když jsem chodil na gymnázium, jako takové juvenilie - připomínka dávných dob.

Co najdeme v těchto obrazech?

Květiny jsou vlastně o pronikání mikro a makrovesmíru, jak se vyvíjí. Každá z květin se vyvíjela miliony a miliony let, než dostala takový tvar. Bohužel společnost se nevyvíjí tak dlouho, proto se radši hledají zákony a ne zákonitosti. Mám radši věci pozitivnější a pronikání člověka do přírody, paměť krajiny a paměť přírody.

Stojíme před obrazem nazvaným Totalita, jak vznikl ten?

Dá se říci mimoděk v polovině 80. tých let, kdy vznikal cyklus skladatelů Bartók, Stravinski, Šostakovič a náhle mezi nimi vznikl i tento, aniž bych to měl v plánu, trochu možná z podvědomí. Podle mě to i vyjadřovalo tu dobu, tak proto se to jmenuje Totalita.

Mluvil jste při zahájení výstavy o tom, že jste zde měl dříve ateliér. Přímo v Semilech nebo někde blízko?

V Semilech ne, bylo to v Rybnici. Mluvil jsem o tom, že jsem ze Semil do Rybnice na zádech stěhoval třímetrové plátno a maloval pak obraz Ofélie. Nebral jsem to tehdy jako nějaký umělecký rituál, ale musel jsem tam ten obraz zkrátka nějak dostat.

Kde nyní obraz Ofélie je?

Mám ho doma, je to dnes takový kýčovitý obraz, asi ani nikdy nebyl na výstavě, stojí za zmínku právě kvůli jeho vzniku.

Co vás zajímá při malování přírody?

Líbí se mi zastavení vodní hladiny, jako měl třeba Tarkovský ve Stalkerovi. Voda je zároveň průhledná, ale má v sobě tajemno. Jizera tady byla úžasná a za barvírnou v Sytové třeba šestkrát za den změnila barvu :o). Několikrát jsem zachytil taky řeku Otavu. Jeden obraz Jizery byl vlastně nyní na výstavě v Mexico City, a ten zatím nedoputoval zpátky do Čech, jinak by tu samozřejmě byl.

Co jiné v Libereckém kraji jste ještě maloval?

Lom Českého ráje a Podkrkonoší je úžasně zajímavý a pozitivní. Jinak jsem z jižních a západních Čech, ale vracel jsem se i do tohoto kraje, toulal jsem se po Kozákově, po Táboře, u Vysokého nad Jizerou a na splavu v Sytové se vždy vykoupal, to už byl takový můj rituál a zakončení spanilé jízdy. Zlatá horská voda z rašelinišť je jiná než v rybníku nebo v malé řece v údolí. Třeba se k tomu zpracování řeky znovu vrátím, nyní ale zpracovávám cyklus Třeboň.

Na několik otázek odpověděla také Ida Saudková:

Jaké jste vybírala obrazy na výstavu v Semilech?

Především jsem vybrala koláže, ty jsou veselé, odlehčené a letní. Ty vznikají tak, že se podívám na starší fotky a některé z nich rozstříhám, pak bum, vemu lepidlo a tvořím koláže. Pro kontrast jsou tu i černobílé fotky.

Koho najdeme na vašich obrazech a kolážích?

Je tu Oldřich Kaiser, Lucka Borhyová, Dáša Vokatá, Václav Glazar, módní návrhářka Kateřina Geislerová. Jinak ale nemusím mít na fotkách mediálně známé osobnosti jen kvůli tomu, že jsou známí, protože to podle mě odvádí pozornost od těch fotek.

Jak vznikají vaše koláže?

Stačí mít lepidlo, nůžky, písmenka ze starých časopisů a hlavně samotné fotky :o).

Co ještě najdeme ve vaší tvorbě?

Baví mě například fotky, které vypadají jako ze staré doby. Procházím životem a seznamuju se se zajímavými lidmi, to je pro mě krásný, když se takový snímek povede.

Co nového chystáte?

Aktuálně nechystám nic, chci tři měsíce volno. Na podzim se určitě zas něco urodí, ale to už nebudou koláže.

Petr Ježek, NašePojizeří.cz, 23. 7. 2017

Ida Saudková a Vladimír Franz uvedli v Semilech svou výstavu

12. srpna 2017 v 14:55 | Petr Ježek / NašePojizeří.cz
V prvním patře semilského muzea byla v pátek 30. června vernisáží za velkého zájmu zahájena výstava Idy Saudkové a Vladimíra Franze. Oba autoři byli osobně přítomni a fanouškům se podepisovali i fotili společné snímky.

Po loňské veleúspěšné výstavě Jana a Sáry Saudkových tak v Semilech vystavuje další z Janových žaček a bývalá žena jeho syna Samuela Ida Saudková a její dlouholetý životní parter - výtvarník, básník, hudební skladatel (držitel šesti cen Alfréda Radoka) a také bývalý kandidát na prezidenta České republiky Vladimír Franz.

Vernisáž výstavy Ida Saudková a Vladimír Franz v semilském muzeu
Autor: Petr Ježek Po řediteli muzea Miroslavu Šnaiberkovi si vzal na vernisáži slovo Vladimír Franz a prozradil, že na tuto výstavu vybral spíše optimistické obrazy spjaté s přírodou: "Držím se hesla, co si vypěstuju, to si namaluju, takže proto je mezi mými obrazy tolik kytek..." řekl mimo jiné a zavzpomínal i na svůj bývalý ateliér v blízké Rybnici, kam kdysi stěhoval ze Semil třímetrový obraz Ofélie.

Tato prodejní výstava je TOP akcí letošní letní sezony v semilském muzeu a koná se s podporou České pojišťovny. Výstavu můžete navštívit do konce prázdnin, tedy do 31. srpna 2017.

Petr Ježek, NašePojizeří.cz, 2. 7. 2017






















Bývalý kastelán valtického zámku čelí žalobě kvůli zničení obrazů za miliony

12. srpna 2017 v 14:40 | Vlasta Gajdošíková / Český rozhlas
Policie po dvou letech ukončila vyšetřování případu zničených obrazů soudobých výtvarníků na zámku ve Valticích. Jak zjistil Český rozhlas, státní zástupce v pátek podal k břeclavskému okresnímu soudu obžalobu na tehdejšího kastelána Michala Tlustáka.

Ten podle spisu nařídil svým podřízeným zlikvidovat desítky obrazů, které tam v roce 2011 vytvořili umělci během výtvarného sympozia Velký formát, uvedl státní zástupce Jiří Zemek.

"Jednalo se celkem o 58 uměleckých děl. Poničením těch obrazů měla vzniknout škoda ve výši 4 661 000 korun. Pokud mu bude vina prokázána, je pan Tlusták ohrožen trestem v rozmezí šesti měsíců až tří lét," vypočítal Zemek.

Mezi účastníky sympozia byli známí čeští výtvarníci, mimo jiné i někdejší kandidát na prezidenta Vladimír Franz. Vyšetřování případu trvalo dva roky proto, že autoři poničených děl pocházejí i z ciziny a při vyšetřování byla nutná mezinárodní právní pomoc.

Kastelán zmizení nahlásil sám

Plátna vznikala na zámku od roku 1992 při výtvarném sympoziu Velký formát. "Člověka to zaráží v kulturní instituci. Kdyby to bylo někde ve šroubárně nebo v nějakém chlévě, tak si řeknu no dobrá, ale přece jen v národní kulturní památce je to dost zarážející," řekl v roce 2015 Českému rozhlasu Franz. I on přišel o dva své obrazy v hodnotě několik stovek tisíc korun.

"Objevil jsem jenom rámy, kde to někdo velice brutálně vyřezal, protože mu šlo patrně o dřevo nebo hlavně se zbavit jakési veteše, aby se uvolnil prostor," dodal Franz, podle nějž nese za zničení obrazů zodpovědnost kastelán.

Kastelán zmizení děl oznámil policii sám v březnu 2014. Policisté nejprve pracovali s verzí, že odcizení obrazů má na svědomí organizovaná skupina, která díla přeprodává na černém trhu s uměním, to se však nakonec nepotvrdilo.

Vlasta Gajdošíková, Český rozhlas, 9. 6. 2017

Bývalý kastelán z Valtic čelí obžalobě za zničení 58 obrazů

12. srpna 2017 v 14:38 | ECHO24.cz
Bývalý kastelán valtického zámku Michal Tlusták čelí obžalobě za to, že nechal své podřízené zlikvidovat 58 obrazů soudobých výtvarníků, čímž vznikla škoda 4,6 milionu korun. Obžalobu podala po dvouletém vyšetřování k břeclavskému okresnímu soudu policie, uvedl server Českého rozhlasu iRozhlas.

Obrazy vytvářeli od roku 1992 umělci během výtvarného sympozia Velký formát. Jde o díla 39 výtvarníků ze šesti zemí. Mezi ně patřili také neúspěšný kandidát na českého prezidenta Vladimír Franz, slovenský výtvarník Vladimír Popovič nebo čeští výtvarníci Ivo Sedláček, Kamil Mikel a Petr Lysáček. "Pokud bude vina prokázána, je pan Tlusták ohrožen trestem v rozmezí šesti měsíců až tři léta," uvedl státní zástupce Jiří Zemek.

Vyšetřování případu trvalo dva roky proto, že autoři poničených děl pocházejí i z ciziny a při vyšetřování byla nutná mezinárodní právní pomoc.

Kastelán zmizení děl oznámil policii sám v březnu 2014. Policisté nejprve pracovali s verzí, že odcizení obrazů má na svědomí organizovaná skupina, která díla přeprodává na černém trhu s uměním, to se však nakonec nepotvrdilo.

ECHO24.cz, 9. 6. 2017

ROZHOVOR (AUDIO): Nejsem člověk, který by se ze sebe zbláznil, říká Vladimír Franz

12. srpna 2017 v 14:34 | Barbora Tachecí / Rozhlas.cz
"Myslím, že jsem celý život dost introvertní člověk, nejsem forbínář a ani herec. Kandidatura na prezidenta byla pro mě určitý protiúkol. Byl to obrovský stres a napětí. Pozornost veřejnosti mě obecně v práci těší, jsem rád, když má to, co dělám, nějaký ohlas. Nejsem ale člověk, který by se ze sebe zbláznil," říká host Barbory Tachecí, hudební skladatel, výtvarník, vysokoškolský pedagog Vladimír Franz.

"Během prezidentské kampaně jsem si v takovém tom patře superdebat uvědomil, že to byla spíš taková hra na školu - jak dělá kravička, jak dělá kozička, jak dělá kozička, kdyby vypadala jako užovka. Často to vypadalo, jako když to cílí na ministra financí, na ministra práce, na premiéra. Ale nepadlo tam, co by měl prezident být a co by měl opravdu dělat," pokračuje Franz a domnívá se, že by hlava státu vůbec měla především být.

"Vzpomínám si, když Otakar Vávra ve věku přes devadesátku chodil každý den na oběd do kavárny Louvre. Je tam spousta lidí, cizinců, Čechů a byli zabrámi do svého. Otakar Vávra vešel a všichni - Japonci, Američani, Angličani se otočili jako jeden muž a zmlkli. Přestože na sebe nijak neupozorňoval. Myslím, že je to jedna dispozice, taková dirigentská." Jako druhou významnou věc prezidenta vnímá Franz ústavní slib, dodržování zákonů a zastávání práva všeho lidu."

Nepotřebuji dceři předat trafiku

"Dceři je už devětadvacet a rozumíme si, jde si samozřejmě ale svou cestou. Nikdy jsem netlačil na to, aby šla uměleckou cestou. Nejsem z těch rodičů, kteří by potřebovali předat svou trafiku. Myslím, že v dnešní době je výhoda, že je strašně moc povolání a člověk si může vybrat. Život je proto, aby se žil," říká Franz o vztahu ke své dceři.

Díra v ementálu

"Všechny obory se posunují. Mám dnes pocit, že správný sochař by měl tančit a naopak skladatel by měl vařit v nějakém pořadu a operní zpěvák by měl hrát hokej. A takto to vypadá, protože se neustále hledají hranice a obory se za ně posunuly. Připomíná to díru v ementálu, která je už sto metrů za ementálem a snaží se dokázat, jak je důležitá," hovoří Vladimír Franz v metaforě o současné formě opery. "Teď se zkoumá, jestli je také operou, když někdo jede tramvají," s lehkým cynismem dodává.


Barbora Tachecí, Rozhlas.cz, 3. 6. 2017

VIDEO: Ta je ale krásná (přednáška)

12. srpna 2017 v 14:31 | Vladimír Franz / Prácheňské muzeum, Písek
Přednáška Vladimíra Franze v Prácheňském muzeu v Písku dne 13. dubna 2017.








ROZHOVOR (VIDEO): „Prezident musí být asociál, a to Miloš Zeman je,“ říká jeho protihráč i podporovatel Vladimír Franz

12. srpna 2017 v 14:22 | Jiří Kubík / Seznam.cz
Bývalý prezidentský kandidát Vladimír Franz v rozhovoru pro Seznam mluví mimo jiné o tom, jak se mu vymstilo, že v druhém kole prezidentské volby v roce 2013 podpořil Miloše Zemana.

"Nebylo to pro mě zásadní rozhodnutí," říká Vladimír Franz na otázku, jestli nelituje, že dal tehdy přednost Miloši Zemanovi před Karlem Schwarzenbergem. "Je to jako když jedu tramvají z Anděla na Újezd a rozhodnu se, jestli pojedu devítkou nebo patnáctkou."

Zeman ale podle něj naplňuje to, jaký prezident musí být: "Ten člověk musí být do jisté míry asociál, aby mohl patřit všem."

Vladimír Franz, profesí malíř a hudební skladatel, v rozhovoru dále mluví o tom, že se mu podpora Zemana vymstila: Po 165 divadelních inscenacích, k nimž napsal hudbu, přestaly chodit zakázky od divadel.

Franz se v období od prezidentské volby věnuje skládání symfonické hudby (s Pražským komorním orchestrem v Rudolfinu uvedl Pražské divertimento, na festivalu Bohemia Cantat v Liberci vystoupil s "kapesním oratoriem" s názvem Prezidentská volba), malování a vystavování velkých pláten. Ve spolupráci s Národním filmovým archivem se podílí na digitální obnově díla výtvarníka Jiřího Trnky. Kromě toho dál přednáší na pražské AMU a nově i na univerzitě v Ústí nad Labem.

Na podzim 2013 byl v Mexiku hostem celoamerického summitu na nejvyšší úrovni Ten World Leaders, kde pod vlivem svých zkušeností z prezidentské kampaně vystoupil s projevem o hledání alternativních možností volebních systémů.

V rozhovoru pro Seznam, který najdete ve videu nahoře v tomto textu, dál mluví mimo jiné o svých tetováních a o tom, zda od prezidentské volby na jeho těle "něco" přibylo.

Jiří Kubík, seznam.cz, 13. 3. 2017

Oslava narozenin i soudobé české hudby. První letošní koncert Ensemble Opera Diversa zvládl oboje

12. srpna 2017 v 14:19 | OperaPlus.cz
(...) Brněnská premiéra Pražského divertimenta Vladimíra Franze vzbudila u obecenstva veliký ohlas. Franz vychází z klasicistní formy, kterou však přetváří podle sebe. Typická pro tuto skladbu jsou dlouhá ostinata, nad kterými se rozvíjí různá témata. V jednu chvíli jako by se objevila rytmizace ze Stravinského Svěcení jara, která však záhy přešla do klasicistního tématu s přidanými moderními prvky. Menuet, druhá část skladby, je spíše popřením menuetu jako takového. Místo odlehčeného charakteru působí těžkopádně, zejména díky silnému základu v kontrabasech, hrajících détaché. Ke konci jako by opět mělo nastoupit duškovské téma z Bertramky, místo toho se však věta postupně rozloží. V Air využívá skladatel velmi ostrého rytmu, ne nepodobného tomu z první věty, spojeného s klasicistními výkřiky. Na to však navazuje úsek á la Prokofjev, kdy posluchač pouze čekal, kdy se spustí téma z Monteků a Kapuletů. Dílo pak překvapivě, po všech možných harmonických experimentech, končí relativně tóninově ukotvené.

Patrik Červák, Oslava narozenin i soudobé české hudby. První letošní koncert Ensemble Opera Diversa zvládl oboje, OperaPlus.cz, 7. 2. 2017